KONYA AHIRLI İLÇE MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

2015-2016 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI OKUYAN BİLİR PROJESİ BAŞLADI

2015-2016 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI OKUYAN BİLİR PROJESİ BAŞLADI

                                

 

 

                                                                 OKUYAN BİLİR PROJESİ

 

 

                           

 

1)    GİRİŞ

          Okumak, insan için en kolay ve en etkili öğrenme yoludur. Gelişmiş ülke toplumları, sahip oldukları bilgilerin % 60’ ını bu yolu kullanarak edinmişlerdir. Geri kalmış toplumların karşılaştıkları sorunların birçoğunun kaynağında ise eğitimsizlik yer almaktadır. Geri kalmış toplumlarda kişiler, okuyarak geçirebilecekleri zamanı çoğunlukla yararsız işlerle harcamaktadırlar.

         Kitapla yetişen nesiller başarı dolu ve iyi yetişmiş olacaktır. Kendisini yetiştirmiş, okuyan fertlerin günlük sohbetleri bile farklıdır. Kitap okumanın sınav hazırlığına da katkısı vardır. Kitap okuyan ve okuduklarını çok iyi değerlendirebilen öğrenciler diğer öğrencilere göre çok daha başarılı olmaktadırlar.

         Kitap okumanın zihni gelişmeye katkısı aslında anne karnında başlar. Anne karnındaki bebek 6. ya da 7.aydan itibaren dış dünyayı işitebilir. Kendisine kitap okunan çocukların dil gelişimi sağlıklı olmaktadır. Kitap okunan ve kitap okuyan çocukların düşünceleri, diğer çocuklara göre çok daha zengin olur. Kitap okuyan çocukların iletişim kapasiteleri artmaktadır. Okuma, çocuğun kelime hazinesini de arttırmaktadır.

          Birçok aile, çocuklarının kitap okumamasından şikayetçidir. Kitap okurken sıkılan çocuk, nedense saatlerce televizyon ya da bilgisayar karşısında kalabilir ve nedense sıkılmaz. Bilgisayarda oyun oynayarak, televizyon seyrederek büyüyen çocuklarımız gittikçe okuma isteklerini yitirmekte ve okumanın sağladığı imkandan mahrum kalmaktadırlar. Karakter gelişimi, bilgiyi ve araştırmayı seven insanların yetiştirilmesi ile mümkün olur. Çocukların, kendilerini okuyarak yetiştirmeleri gerekir. Çünkü eğitim sürecinde çocuklara her şey anlatılmaz, yani buna imkan yoktur. Yanlış bilgi ile doğru bilgiyi ayırabilen kişilerin sayısının artması için, kişiye çocukluktan itibaren kitap okuma alışkanlığının kazandırılması gerekmektedir. Kitap okuma alışkanlığı olan çocukların eğitim süreçleri de çok daha başarılı olmaktadır. Buda anne – babaların işlerini kolaylaştırmaktadır. Kitap okumayan nesillerin fikir üretme kabiliyetleri körelmektedir ve başarılı bir iletişim kuramamaktadırlar.
         Okuma alışkanlığı, “bireyin bir gereksinim ve zevk kaynağı olarak algılaması sonucu, okuma eylemini yaşam boyu sürekli ve düzenli bir biçimde ve eleştirici-irdeleyici bir nitelikte gerçekleştirmesidir.”

            Okuma alışkanlığı bir gereksinim ve zevk kaynağı olarak algılanması sonucunda kazanıldığına göre insanların bu alışkanlığı küçük yaşlarından itibaren eğitimleri süresince kazanmaları kaçınılmaz bir zorunluluktur. Okuma alışkanlığının gelişmesinde olumlu veya olumsuz etkenler çok çeşitli gruplara ayrılabilir, ancak söz konusu alışkanlığın kazanılmasında bireyin çocukluk döneminde evden, okuldan ve çevreden aldığı eğitimin rolü çok daha büyüktür.

 

 

2) Projenin Adı : Okuyan Bilir

3) Projenin Hedef Kitlesi:  Ahırlı Atatürk İlkokulu,Ahırlı Samet Bütün Ortaokulu,Akkise Atatürk İlkokulu ve Akkise Fatih Ortaokulu ,Akkise Mustafa Kemal ÇPAL,Ahırlı Atatürk ÇPAL öğrencileri

4)Projenin Gerekçesi:

Okul bireylere sadece bilgi vererek öğretim yapılan yer değildir. Aileden sonra eğitim verilen en önemli kurumdur.  Okulun hem öğretim hem de eğitim konusunda başarılı olmasını sağlayan en önemli araçlardan birisi öğrencilerin okuma alışkanlığına sahip olmasıdır. Çünkü okumak, doğduğu andan itibaren birçok eğitim süreci geçiren insan için en kolay ve en etkili öğrenme yoludur.

Okuma alışkanlığını kazanan bir öğrenci okuyarak olayların ve gelişmelerin iç yüzünü öğrenerek öncelikle kendine olan güveni artacaktır. Bu ise aynı zamanda düşünce ufkunu geliştirecek, geniş bir görüş açısı sağlayarak, olayları inceleme yeteneğini kazanacaktır. Ayrıca okuma alışkanlığı kazanan öğrenciler çok okumanın beraberinde getirdiği zengin kelime dağarcığına sahip oldukları için, etkileyici konuşarak hitap ettikleri kişilerde etki de uyandırabileceklerdir. Bu etki ise insanlarla ilişkilerinin güçlenmesini sağlayacak, öğrencilere daha sosyal bir karakter kazandıracaktır. Dahası, geniş kelime dağarcığı, öğrencinin daha fazla kavramla düşünebilmesini de sağlayacak yani; düşünce kapasitesini ve kültür düzeyini artıracaktır. Boş zamanlarını, çoğu zaman hiçbir yararlı bilgi aktarmayan televizyon karşısında geçirmek yerine kitap okuyarak değerlendiren bu öğrenciler, edindikleri bilgi ve kültür sonucunda aynı zamanda toplum içinde etkin bir kişiliğe sahip olacaklardır.

Yazan bir kişinin, bir olayı, bir durumu, bir algıyı, sezgiyi, bir karşılaşmayı, vb. içinde biriktirmesi ve hafızasında depolaması gerekir. Yazma, özellikle yaratıcı yazma bu depolama işleminin bir sonucu olarak süreç içerisinde mümkün olabilecektir. Bu süreç, bireyin kişisel gelişimini ve beklentilerini okuma alışkanlıklarıyla zenginleştirmesiyle, yazma çalışmalarını disiplinli olarak sürdürmesiyle olgunlaşacaktır. Biz bu çalışmada, yazmaya istekli ve yetenekli lise öğrencileri için uygulanabilecek yaratıcı yazma tekniklerinden sadece bir kısmına, algılananların gözlem ve deneyimler aracılığıyla yeniden yorumlanması çalışmasına değindik.

Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim kurumlarında yer alan ilköğretimin amaçlarından bazılarına aşağıda yer verilmiştir bu amaçlara ulaşmamızı sağlayacak en önemli yardımcılarımızdan birisi de öğrencilerimize kazandırdığımız okuma alışkanlığı olacaktır.

Öğrencileri bilimsel düşünme, araştırma ve çalışma becerilerine yöneltmek,

Öğrencilere bireysel ve toplumsal sorunları tanıma ve bu sorunlara çözüm yolları arama alışkanlığı kazandırmak,

Öğrencilere, toplumun bir üyesi olarak kişisel sağlığının yanı sıra ailesinin ve toplumun sağlığını korumak için gerekli bilgi ve beceri, sağlıklı beslenme ve yaşam tarzı konularında bilimsel geçerliliği olmayan bilgiler yerine, bilimsel bilgilerle karar verme alışkanlığını kazandırmak,

Öğrencilerin becerilerini ve zihinsel çalışmalarını birleştirerek çok yönlü gelişmelerini sağlamak,

Öğrencilerin, sevgi ve iletişimin desteklediği gerçek öğrenme ortamlarında düşünsel becerilerini kazanmalarına, yaratıcı güçlerini ortaya koymalarına ve kullanmalarına yardımcı olmak,

Öğrencilerin, millî ve evrensel kültür değerlerini tanımalarını, benimsemelerini, geliştirmelerini bu değerlere saygı duymalarını sağlamak,

 

 

Öğrencileri, kendilerine, ailelerine, topluma ve çevreye olumlu katkılar yapan, kendisi, ailesi ve çevresi ile barışık, başkalarıyla iyi ilişkiler kuran, iş birliği içinde çalışan, hoşgörülü ve paylaşmayı bilen, dürüst, erdemli, iyi ve mutlu bireyler olarak yetiştirmek,

 

           

Okulumuzun amaçlarına ulaşmak, öğrencilerin akademik başarı kazanmalarının yanında hayattaki başarıyı da yakalayabilmek için en önemli destekçimiz okuma alışkanlığını kazandırmak olacaktır.

 

Öğrencilerimize okuma alışkanlığı kazandırmak için öncelikle engelleri kaldırmalı, aileleri bilinçlendirmeli ve onları okuma konusunda daha istekli hale getirmeliyiz.

 

 

5)      Projenin Amaçları:

  • Öğrencilere okuma alışkanlığı kazandırmak,
  • Öğrencilere yazma alışkanlığı kazandıracak çalışmaların yapılması,
  • Velileri de kitap okumaya teşvik etmek,
  • Öğrencilerin kitabı sevmesi ve okurken zevk almasını sağlamak,
  • Öğrencilerin kavrama,analiz,sentez ve değerlendirme yeteneklerini artırmak.

6)Projenin İçeriği:

Projemiz Ahırlı ilçesinde yer alan ilkokul ,ortaokul ve lise öğrencilerine yönelik hazırlanmıştır. Öğrencilerimiz okuma, okuduğunu anlama yeteneklerini arttırmak, yazma becerilerini geliştirmek, dergi ve güncel yayınları takip etmelerini sağlamak amaçlanmaktadır.

 

 

 

7)Proje Faaliyetleri:

a-)Kitap Okuma Alışkanlığı Afişlerinin Hazırlanması

Kitap okumanın önemi ve kitap okuma alışkanlığı ile ilgili afişler hazırlanacak,  koridorlara asılarak projeye öğrencilerin dikkati çekilecektir.

b-)Sınıf Kitaplıklarının Aktif kullanımı

Her sınıfın kendine ait  hikaye kitapları olacak ve bu kitapların listeleri hazırlanarak  ,öğrencilerin sınıf kitaplığından faydalanması sağlanacaktır.

       c-)Okutan Okul Okuyan Öğrenci:

Senebaşında belirlenecek 5-6, 7-8 ve lise öğrencilerine yönelik ayrı ayrı onar kitap belirlenip Kasım, Aralık, Ocak ayları ve Şubat, Mart, Nisan aylarında iki dönem olmak üzere öğrencilere dağıtılıp bu kitaplardan Ocak ve Mayıs aylarında sınav yapılarak dereceye giren öğrencilere ödüllendirilmesi sağlanacaktır.

       h-)Okula Bir Yazarın Gelmesi

Kasım ayında yazar Ayşe Ünüvar ortaokul ve lise öğrencilerine yazarlıkla ilgili seminer verilecektir.

       ı-)Askıda Dergi Projesi

Her ay güncel olan çocuk ve gençlik dergileri okullara dağıtılarak öğrencilerin güncel dergileri takip etmesi sağlanacaktır.

      i-)Kendi Hikayeni Anlat Projesi

Yaratıcı yazma etkinlikleri kapsamında ilkokul 4. Sınıf 5-6, 7-8 ve lise öğrencilerine yönelik yazılan denemeler kitaplaştırılarak yayınlanması sağlanacaktır.

      j-)Okul Gazetesi Çıkarılması

Akkise Atatürk İlkokulu okul gazetesi çıkararak öğrencilerin sosyo-kültürel gelişimini arttırılması hedeflenmektedir.

                                                           2015-2016 OKUYAN BİLİR FAALİYET PLANI

NO

FAALİYET KONUSU

FAALİYETİN HEDEFİ

FAALİYET SORUMLULARI

ÇALIŞMA BAŞLANGIÇ TARİHİ

ÇALIŞMA BİTİŞ

TARİHİ

MAALİYET

UYGULAMANIN YAPILACAĞI OKULLAR

ÇALIŞMANIN PERFORMANS GÖSTERGELERİ

 

 

1

Türkçe öğretmenleri ile toplantı yapılarak proje eylem planının oluşturulması.

 

Okuma alışkanlığını kazandırmak için etkinlikleri belirlemek.

İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü,Okul Müdürleri, Türkçe ve Edebiyat öğremenleri

 

 

 

 

Tüm Okullar

 

 

 

2

Okunacak kitapların belirlenmesi

 

Okul Müdürleri

01/10/2015

15 Ekim 2015

3500tl

 

 

Tüm Okullar

 

 

 

 

Kütüphane saatleri çizelgesi

 

 

4

Yaratıcı yazma etkinliklerinin planlanması. Aylık konu dağılımının yapılması.

 

 

Okul Müdürleri,4

Sınıf Öğretmenleri,Türkçe ve Edebiyat Öğretmenleri

01/10/2015

15 Ekim 2015

 

 

 

Tüm Okullar

 

 

 

 

 

Hazırlanan afişler

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

Yazar Ayşe Ünüvar’ın konferans programının belirlenmesi

 

 

Yazarlık eğitimi çerçevesinde seminer verilmesi

İlçe Milli eğitim Müdürü

19/10/2015

21/10/2015

 

Tüm Okullar

 

Öğrenci Katılım Listesi

6

 

Askıda Dergi Projesi

 

 

 

 

 

 

 

 

Öğrencileri güncel dergileri takip etmelerinin sağlanması

Okul Müdürleri

02/11/2015

15/06/2016

3000

İlkokullar

 

 

 

6

Proje başlangıcı

 

 

 

2 Kasım 2015

 

 

 

Tüm Okullar

 

 

 

 

7

Kasım – Aralık – Ocak ayları yaratıcı yazma etkinliklerinin aylık toplanıp kitap oluşturulması

 

 

Okul Müdürleri

02/112015

15/01/2016

 

3500

 

Tüm Okullar

 

Öğrenci deneme örnekleri

 

 

 

8

I. Dönem Ödül Töreni

 

 

 

Okul Müdürleri

15/01/2016

 

2000

 

 

 

Tüm Okullar

 

 

 

 

 

 

NO

FAALİYET KONUSU

FAALİYETİN HEDEFİ

FAALİYET SORUMLULARI

ÇALIŞMA BAŞLANGIÇ TARİHİ

ÇALIŞMA BİTİŞ

TARİHİ

MAALİYET

UYGULAMANIN YAPILACAĞI OKULLAR

ÇALIŞMANIN PERFORMANS GÖSTERGELERİ

 

 

 

9

Okunacak kitapların belirlenmesi

 

Okul Müdürleri

15/02/2016

22/02/2016

3500tl

 

 

Tüm Okullar

 

 

 

 

 

 

 

10

Yaratıcı yazma etkinliklerinin planlanması. Aylık konu dağılımının yapılması.

 

 

Okul Müdürleri,4

Sınıf Öğretmenleri,Türkçe ve Edebiyat Öğretmenleri

15/02/2016

22/02/2016

 

 

 

Tüm Okullar

 

 

 

 

 

Hazırlanan afişler

 

 

11

Proje başlangıcı

 

 

 

01/03/2016

 

 

 

Tüm Okullar

 

 

 

 

12

Mart, Nisan, Mayıs ayları yaratıcı yazma etkinliklerinin aylık toplanıp kitap oluşturulması

 

 

Okul Müdürleri

01/03/2016

01/06/2016

 

3500

 

Tüm Okullar

 

Öğrenci deneme örnekleri

 

 

 

13

2. Dönem Ödül Töreni

 

 

 

Okul Müdürleri

10/06/2016

 

2000

 

 

 

Tüm Okullar

 

 

Hükümet Konağı AHIRLI / KONYA - 0 332 481 4301

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.